Stáčaniu kilometrov odzvonilo! EÚ pritvrdzuje pravidlá.

Európska únia sa rozhodla konečne zakročiť proti praxi, ktorá roky otravuje trh s ojazdenými autami – stáčaniu kilometrov. Nový balík navrhovaných zmien od Európskej komisie má zjednodušiť kontrolu histórie áut, sprísniť technické prehliadky a zaviesť poriadok do evidencie vozidiel.
Jednoducho povedané – menej priestoru pre podvodníkov a viac istoty pre bežných ľudí, ktorí si chcú kúpiť auto bez nepríjemných prekvapení.
Čo presne sa chystá?
Komisia chce upraviť tri základné oblasti:
– pravidelné technické kontroly,
– evidenciu vozidiel,
– a kontroly úžitkových áut.
Jedným z konkrétnych návrhov je skrátenie intervalu technickej kontroly z dvoch na jeden rok pre vozidlá staršie ako 10 rokov. Do pravidelnej kontroly budú navyše zahrnuté aj elektromobily, ktoré sa zatiaľ často prehliadajú.

No čo je ešte dôležitejšie – chystá sa digitalizácia údajov o vozidlách, vrátane najazdených kilometrov. Cieľom je, aby si ktokoľvek vedel jednoducho overiť kompletnú históriu auta, a to aj cezhranične v rámci celej EÚ. Stáčanie kilometrov sa tak stane takmer nemožným – a hlavne zbytočným.
Slovensko má náskok
Naša krajina na tom nie je vôbec zle. Už od roku 2018 funguje Register prevádzkových záznamov vozidiel (RPZV), ktorý zhromažďuje informácie o stave najazdených kilometrov a ďalších technických údajoch. Funguje to podobne ako známy belgický Car-Pass – a čo je dôležité, slovenský RPZV je už napojený na výmenu dát medzi krajinami EÚ.
Ako hovorí Róbert Zrubák zo spoločnosti IRIS IDENT, ktorá register prevádzkuje, Slovensko je na novú legislatívu prakticky pripravené. To znamená, že ak sa pravidlá schvália, u nás sa nebude musieť všetko stavať od nuly – základy už máme.
Ako to zmení trh s jazdenkami?
Veľmi jednoducho: transparentnosť. Nové pravidlá by mali zabezpečiť, že údaje o aute sa budú zaznamenávať nielen pri STK a emisnej kontrole, ale aj pri opravách, servisoch či výmenách oleja. Dokonca aj samotní výrobcovia budú musieť poskytnúť údaje o odometri (počítadle kilometrov). Všetko sa bude ukladať do digitálnych databáz, prístupných naprieč celou EÚ.
Podvodníci, ktorí si doteraz bezstarostne „omladzovali“ autá o pár stotisíc kilometrov, budú mať poriadne ťažké časy.
Cieľ: nulové úmrtia na cestách
Tento krok je súčasťou väčšieho plánu EÚ s názvom Vision Zero, ktorého ambíciou je do roku 2050 dosiahnuť nulový počet úmrtí na európskych cestách. K tomu pomôžu bezpečnejšie autá, lepšia infraštruktúra, ale aj férovejšie informácie pri kúpe vozidla.

Čo nás čaká ďalej?
Momentálne je návrh v rukách Európskeho parlamentu a Rady EÚ. Ak ho schvália, Komisia pripraví konkrétne návody a pravidlá pre jednotlivé členské štáty. Tie si ich potom budú musieť zapracovať do svojich zákonov.
Pre bežného motoristu to znamená jediné – viac istoty pri kúpe jazdeného auta. A pre tých, čo doteraz „točili kilometre“ ako na kolotoči, je to zrejme posledný signál, aby si našli inú živnosť.